Debatten
De Karavaan is een smeltkroes van werelden en perspectieven. Mensen uit het AZC, statushouders, ondernemers, beleidsmakers, theaterliefhebbers.
Theater, muziek en dans komen samen in een humoristische en indringende voorstelling, gespeeld door een cast van acteurs, musici en tientallen statushouders. Zij nemen het publiek mee in de soms bizarre levens van de mensen die in het AZC wonen en werken en die soms hopeloos verstrikt raken in het systeem.
De Karavaan is ons meereizend verdiepingsfestival. In de Karavaan zullen inhoud en ontmoeting elkaar versterken door middel van beeldende kunst, workshops, lezingen, debat en filmvertoningen, muziek, eten en drinken.
De Karavaan is een smeltkroes van werelden en perspectieven. Mensen uit het AZC, statushouders, ondernemers, beleidsmakers, theaterliefhebbers, kunstenaars, bezoekers en iedereen die wil meedoen komen samen om hun blikveld te verbreden, elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan over de vraag: hoe vangen we mensen op een menselijke manier op? En wat is dat dan, ‘menselijk’?
De Karavaan is een smeltkroes van werelden en perspectieven. Mensen uit het AZC, statushouders, ondernemers, beleidsmakers, theaterliefhebbers.
De Karavaan is een smeltkroes van werelden en perspectieven. Mensen uit het AZC, statushouders, ondernemers, beleidsmakers, theaterliefhebbers.
De Karavaan is een smeltkroes van werelden en perspectieven. Mensen uit het AZC, statushouders, ondernemers, beleidsmakers, theaterliefhebbers.
Hoe ik talent voor het leven kreeg is een productie in samenwerking met:
Amsterdams Andalusisch Orkest, George & Eran, ICK Dans Amsterdam, Meervaart, Wat We Doen
Fondsen die ons ondersteunen:
Amsterdams Fonds voor de Kunst, Europese Unie Fonds voor Asiel, Migratie & Integratie, Bankgiro Loterij Fonds, Dioraphte, Fonds21, Fonds 1818, Fonds Podium Kunsten, VSB Fonds, ZOZ Fonds.
Overige partners:
Newbees
Hoe ik talent voor het leven kreeg is een avondvullend theaterspektakel vol muziek, dans en ontmoetingen, gebaseerd op het veelgeprezen boek van Rodaan Al Galidi, dat hij schreef over de 9 jaar die hij in een AZC zat. Het geeft op een indringende, verrassend én ook grappige manier een beeld van het asielbeleid en ook van de Nederlandse samenleving.
Rodaan al Galidi schreef over de 9 jaar die hij in een AZC zat het veelgeprezen boek Hoe ik talent voor het leven kreeg. Een indringend èn humoristisch verhaal over Semmier Kariem, die asiel aanvraagt in Nederland. Semmier droomt van een nieuw leven, maar het AZC wordt voor hem een bijna magisch dorp waar hij eindeloos wacht. Al Galidi schetst in Hoe ik talent voor het leven kreeg op een rauwe en verrassend grappige manier niet alleen een beeld van het asielbeleid maar ook van de Nederlandse samenleving.
Hoe ik talent voor het leven kreeg is een productie van WAT WE DOEN (WWD) in samenwerking met Theater de Meervaart, George & Eran Producties, ICK Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest.
WAT WE DOEN maakt multidisciplinaire projecten om het met mensen te hebben over de wereld om ons heen. Vaak doen we dat met theater, maar ook met podcasts, stand up comedy en lezingen. We zoeken de vormen die passen bij onze onderwerp én ons publiek. WAT WE DOEN maakte eerder voorstellingen over de onderwerpen als de rechtspraak (Om des gewetens wille), Normaal zijn (Mollen), de Haven (Toen wij van Rotterdam vertrokken) en de liefde (JA).
Bij elk thema willen we net even verder kijken, de verschillende perspectieven vinden. Daarom doet artistiek leider Floris van Delft samen met de redactie uitgebreid journalistiek onderzoek. Dat onderzoek is ook te volgen op onze website.
In deze kleurrijke, humoristische en indringende voorstelling komen theater, muziek en dans samen in een groots opgezet theaterspektakel. Een prachtige cast van acteurs en musici samen met tientallen statushouders vertellen dit bijzondere verhaal van Al Galidi in het theater. We bundelen onze krachten met het Amsterdams Andalusisch Orkest, George & Eran Producties, ICK Amsterdam en theater De Meervaart en zetten het AZC als een dorp met eigen wetten en regels op het toneel.
Door de ogen van Semmier bezien, nemen de spelers het publiek mee de soms bizarre levens in van de mensen die er wonen en werken. Ze proberen vaak het goede voor zichzelf en anderen te doen, maar raken soms hopeloos verstrikt in het systeem. De theaterbelevenis Hoe ik talent voor het leven kreeg, speelt zich af op het toneel en de foyer. Na afloop is er door heel het theater eten, muziek en ruimte voor spelers en publiek om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan.